NIEUWS

CrossBorder: ‘Het gaat niet altijd om een gat in de markt’

9 oktober, 2020

Online shop MuseumDepotShop timmert hard aan de internationale weg. In 2021 wordt Engeland aan het portfolio toegevoegd, waarna in 2022 Duitsland op de planning staat.

MuseumDepotShop is nog een relatief jong bedrijf, maar timmert hard aan de weg. In het afgelopen anderhalf jaar breidde de openingstijden uit en ging de webshop internationaal. Voor de komende jaren staan er ook al verschillende uitbreidingen op de planning. Tijdens het CrossBorder Event vertelt medeoprichter Arjen Pels Rijcken over zijn nog relatief jonge onderneming. Bij deze een voorproefje.

Anderhalf jaar geleden opende MuseumDepotShop haar deuren, hoe gaat het tot nu toe?
‘Het gaat best aardig, we zijn niet ontevreden en er zit groei in. We hadden de groei wel iets steiler verwacht maar corona heeft op zowel de aanbieders- als koperskant invloed. Musea hebben momenteel andere dingen aan hun hoofd dan het afstoten van objecten en qua kopers is het ook rustiger. Onze producten zijn echte ‘nice to have’ objecten, dus dat is ook niet zo gek.’

Hoe gaat het met de plannen om verder de grens over te gaan?
‘We zijn al een tijdje van plan om Engeland toe te voegen en er zijn nu twee musea waar we vrijwel zeker van zijn dat zij zich bij ons platform aan willen sluiten. We gaan dus sowieso volgend jaar starten in Groot-Brittannië en daarna volgt Duitsland in 2022. We merken dat Noord-Europa gemakkelijker te overtuigen is voor ons concept dan de Zuid-Europese landen. Die laatste zijn meer van het vasthouden en willen alles bewaren.’

‘Team up!’ is dit jaar het thema van het CrossBorder Event; wat is volgens jou essentieel hierbij?
‘Het gaat om verbinding maken en een gevoel van comfort meegeven aan de klant. Bij ons komt daar ook bij dat we onze leveranciers moeten overtuigen om zich bij ons aan te sluiten, wat een ‘reguliere’ webshop niet in zo’n mate hoeft te doen. Wij moeten echt tijd investeren en de musea overtuigen om met ons in zee te gaan. Qua klanten zien we ook dat een koper vaak een verbinding wil met het museum. Daarom blijft het overgrote deel van de verkopen in hetzelfde land. Dat zal in Engeland niet anders zijn, het blijft een lokale business maar wel met een internationaal component.’

MuseumDepotShop heeft intussen aardig wat crossborder ervaring opgebouwd; waar ben je met name trots op?
‘Er is een aantal dingen dat ons trots maakt, allereerst dat het concept überhaupt aanslaat en dat we objecten die anders verstoffen in een depot een tweede leven kunnen geven. Wat ons ook trots maakt, en dat is iets dat we vooraf niet hadden voorzien, is dat musea meer aandacht krijgen. Zo heeft het Japanmuseum SieboldHuis aantoonbaar meer bezoekers sinds ze bij ons zijn aangesloten.’

Welk ander bedrijf bewonder je op het gebied van crossborder e-commerce en waarom?
‘Als we kijken naar welk bedrijf een vergelijkbaar concept heeft is dat Catawiki. Wat zij hebben bereikt, kunnen wij niet bereiken. Qua set up zijn zij een voorbeeld en we zitten gedeeltelijk in elkaars vaarwater maar wij hebben wel bewust besloten om vaste prijzen te hanteren, in plaats van het veilingsysteem dat Catawiki hanteert. Allereerst omdat we niet willen doen wat anderen al doen, en ten tweede omdat klanten dan langer moeten wachten op hun aankoop. Je weet dan pas na het sluiten van de veiling of je het item kunt aanschaffen.’

Met welke kernboodschap gaan de toehoorders van jouw sprekersessie naar huis?
‘Waar een wil is, is een weg. Er is altijd wel ergens een business te starten. Bijvoorbeeld: in de Kalverstraat in Amsterdam zijn enorm veel kledingwinkels. Daar verdwijnen winkels, en er komt dan weer een nieuwe kledingzaak voor in de plaats. Je kunt dan denken, waarom ga je in godsnaam daar een kledingwinkel openen? Maar er is een aantal zaken dat succesvol is. Het gaat niet altijd om een gat in de markt, maar vooral om een goed product en goede marketing. Mijn tweede boodschap is specifiek voor webshops: marketing, marketing, marketing, zoals bij een fysieke winkel locatie, locatie, locatie geldt. Als je geen goede marketing doet en er geen geld in stopt, ga je het niet halen.’

Bron: Twinklemagazine.nl